30 mars 2015


Kvinnan i svart av Susan Hill

Jag har alltid haft en hatkärlek för skräckfilmer
så när denna bok kom i min hand var det givet att jag ville läsa den direkt.
Historien börjar med att den pensionerade Arthur Kipps sitter tillsammans med sin familj framför brasan och lyssnar till spökhistorier som var och en av barn och barnbarnen berättar, när det slutligen kommer till honom själv börjar han minnas något han förträngt sedan länge, något fruktansvärt som hände då Arthur var ung.
Man får genom hans berättelse och minnen följa med tillbaka till den lilla landsortsstad utanför London som Arthur kom till då han som ung jobbade som advokat och fick ett uppdrag att närvara vid Mrs Alice Drablows begravning och sedan ordna upp det dödsbo hon lämnat efter sig.
Det dröjer inte länge förrän Kipps inser att stadens invånare har goda skäl att tala tyst om huset. Platsen han kommit till ruvar på en ondskefull hemlighet, en mörk gåta som på ett dunkelt men oavvisligt sätt utgår från den skrämmande gestalt som oväntat dök upp på begravningen – kvinnan i svart.

Denna lilla bok är en riktig bladvändare som fick mina ”nackhår” att resa sig och vid något tillfälle sent en kväll tyckte jag mig se kvinnan i svart alldeles bredvid sängen :)

/ Linda
 


 
         Fotograf: Helene Mikui Lind