Jag vill slå ett slag för en bok som jag fick upp ögonen för när jag råkade se slutet på författarens föreläsning på TV. Hon pratade om digitala redskap för bedömning, något som jag tycker är intressant och dessutom hade hon ett tilltalande förhållningssätt.
Boken riktar sig till oss som jobbar i skolan och behöver veta mer om hur vi kan använda datorerna i undervisningen. Författaren kom som nyutbildad lärare till en klass med 30 gymnasieelever som hade varsin dator framför sig. Hon hade inte fått någon utbildning på det området i sin lärarutbildning, menade hon. Genom att läsa hennes bok kan vi undvika att hamna i samma sits. Den är skrivet på ett språk som är lätta att förstå, det känns inte som om man behöver vara IT-pedagog för att hänga med.
Första delen av boken ger en bakgrund till datoranvändningen i skolan, varför vi inte ska bromsa utvecklingen och hur det faktiskt ser ut i dagsläget. Det är intressant läsning och jag kände mig stärkt i mina tankar att genom att utbilda mina elever i datoranvändning stärker jag dem som samhällsmedborgare.
Andra delen av boken är den som fick mig att fatta tycke för boken. Här förklarar Diaz massor av företeelser inom IKT. Jag är en nyfiken datoranvändare men känner ändå att det är svårt att hänga med i svängarna. Äntligen får jag veta vad Twitter är, hur man kan tänka sig att använda Facebook i undervisningen, vad är wikis, är allt det här något för mig? Här finns svar på väldigt många av mina frågor om datorvärlden. Medan jag läste de sista kapitlen satt jag och skrev en lång lista med länktips på siter och program där man kan få hjälp med alla möjliga saker t.ex hur man kan jobba med video på nätet men också enkla redskap för att göra någon liten omröstning i klassrummet eller att tillverka ett ”ordmoln”. Jag rekommenderar den här boken varmt till alla som känner att de vill ha lite förklaringar och stöd på vägen i hur man skulle kunna använda datorer på ett vettigt sätt i skolan.
Boken finns att låna i Infoteket så klart!
Eva Flemming