28 apr. 2014

Självhjälp till Rikedom


Vart jag än har kommit i världen har fattiga människors berättelser, sagor, anekdoter, roliga historier alltid haft samma tema:

En urfattig man eller kvinna blir plötsligen stenrik, genom list, tur eller magi. Och inte alltför sällan förlorar han eller hon hela rikedomen igen.

Foto: Linda Sandström

Nu har jag stött på sagan igen, i den moderna romanens klädedräkt. Berättelsen börjar med en snorig, klen och infekterad unge som ligger på jordgolvet i ett hus i en fattig by.

Han har den stora turen att få följa strömmen av migrerande landsbygdsbor som över hela jorden vandrar mot städerna i hopp om ett bättre liv. Han hamnar i ett stadsplanelöst slumområde utan avlopp och el i utkanten av en stor stad.

Medan jag läser förvandlar författaren MIG som läsare till subjekt. Och han vägleder mig sedan genom livet med hjälp av en Självhjälpsbok. Jag blir det lilla klena och snoriga barnet som går från urfattig till otroligt rik. Självhjälpsboken följer mig från min födelse och uppgång, till mitt fall och min död.

Genom att följa Självhjälpsbokens råd får jag försaka både kärlek, lycka och familj. MEN jag blir verkligen oförskämt rik och förmögen genom att listigt kryssa fram med mutor och rätt kontakter som redskap.

Det här är en varm och finurlig berättelse om människans villkor som jag ändå läser med ett stygn av sorg i hjärtat . Medveten om att det är så här livet ser ut för de allra flesta på vår jord.

Författaren Mohsin Hamid är pakistansk expat, ekonom och journalist, som efter många år i England och USA återvänder och ser på sitt hemland med nya fräscha ögon.

http://www.mohsinhamid.com/
Så blir du snuskigt rik i det snabbväxande Asien
av Mohsin Hamid
2013


/ Helene