18 feb. 2014

Allt jag önskar mig

Denna ganska tunna och lågmälda roman är ännu ett guldkorn från bokförlaget Sekwa!

Handlingen utspelar sig i den franska lilla byn Arras, där Jocelyne Guerbette driver en sybehörsaffär. Hennes dröm som ung var egentligen att bli modeskapare i Paris. Men, istället blev hon kvar i hembyn, gifte sig med Jocelyn och fick två barn. Livet har gått sin gilla gång, innehållande både stora och små händelser, glädje och sorg. Jocelyne befinner sig nu i medelåldern och mellan raderna kan man skönja en viss besvikelse över att livet inte blev riktigt som hon tänkt sig.

En vändning sker dock när hon en dag äter lunch med de lottospelande tvillingarna Daniéle och Françoise. De övertalar Jocelyne att lämna in en egen lottorad, vilket resulterar i en vinst på 18 547 301 euro och 28 cent! Jocelyne börjar göra upp listor på allt hon önskar sig, men känner samtidigt en stor oro för att pengarna hon vunnit kanske inte bara kommer att vara av godo. Kan hennes vinstlott också komma att bli en nitlott?

Trots sitt lilla format och sina ganska få sidor innehåller denna bok väldigt mycket tänkvärt. På ytan kan handlingen tyckas enkel och banal, men den bjuder också på ett djup där människors känslor och tillkortakommanden beskrivs på ett både vackert och skarpsynt sätt.

Boken Allt jag önskar mig är Grégoire Delacourt andra roman. Han debuterade år 2011 med boken Författaren i familjen. Delacourt är född 1960 och arbetar i reklambranschen.

Titel: Allt jag önskar mig
Författare: Grégoire Delacourt
Förlag: Sekwa

//Monica